Jumaat, 17 Februari 2012

Hari Ini Milik Kita

The best preparation for good work tomorrow is to do good work today.
                                                                                       (Elbert Hubbard)

Assalamualaikum...Hari ini milik kita. Jadi untuk apa kita termenung menunggu kehadiran hari esok yang belum tentu akan tiba. Jika hari esok tiba sekalipun, belum tentu lagi ia adalah manis. Mungkin ia adalah pahit malah lebih pahit daripada hari ini dan hari-hari semalam. Tiada gunanya anda menanti sesuatu yang belum pasti menjadi milik kita.
Untuk itu, fokuslah sepenuhnya untuk hari ini. Kerana hari ini milik kita, dan semestinya sudah menjadi milik kita. Genggam hari ini sekuat mungkin. Jangan biarkan ia terlepas daripada genggaman kita, jangan biarkan ia terbang dibawa angin, jangan biarkan ia lenyap bersama hujan dan jangan sesekali ia hancur dimamah mentari. Berjanjilah dengan diri kita untuk melakukan yang terbaik, sehabis baik untuk hari ini.....kerana hari esok belum tentu akan ada.
Defer not tomorrow to be wise,
Tomorrow’s sun to thee may never rise.
(William Congreve)

Apa yang kita sepatutnya lakukan untuk hari ini? Banyak bukan...sempat atau tidak itu tidak penting. Yang penting ialah kita lakukannya sebaik mungkin, seikhlas yang boleh...pulangannya, tidak penting. Semestinya, Allah telah menjanjikan sesuatu yang terbaik untuk kita. Yakinlah pada kebolehan yang ada pada diri kita dan juga ketentuan yang Allah telah tentukan. Redha, ikhlas dan pasrah...itu adalah yang penting. Jangan terlalu fikirkan pulangan yang akan kita dapat. Allah telah menjanjikannya untuk kita, cuma masa dan ketikanya sahaja dirahsiakan. Allah mahu kita bersabar, jadi bersabarlah.



Jika Allah cepat memakbulkan doamu, maka Dia menyayangimu
Jika Dia lambat memakbulkan doamu, maka Dia sedang mengujimu
Jika Dia tidak memakbulkan doamu, maka semestinya Dia telah merancang sesuatu yang lebih baik untukmu
Oleh itu, sentiasalah bersangka baik dengan setiap apa yang berlaku, kerana kasih- sayang Allah mendahului kemurkaanNya

Dan janganlah kita bersedih jika kita tidak berpeluang mengecapi nikmat balasan tersebut ketika di dunia. Kerana itu, kita jangan terlalu menantikan dan mengharapkan balasan itu. Mungkin sekarang bukan masanya. Mungkin kita akan merasakan nikmat itu di akhirat kelak. Kerana itu adalah lebih manis.
Do all the good you can,
By all the means you can,
In all the ways you can,
In all the places you can,
At all the times you can,
To all the people you can,
As long as ever you can.
(John Wesley)

                                               Sekian, Assalamualaikum....

       Ya Allah, Ya Tuhanku, Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Aku bersyukur kepadaMu Ya Allah, Kau masih lagi memberikan aku nikmat untuk terus hidup. Dengan itu, Kau lindungilah aku, Ya Allah. Kau terimalah amal ibadat yang aku telah lakukan pada selama ini, Ya Allah. Seandainya hari esok masih lagi menjadi milik aku, Kau peliharakanlah aku Ya Allah, tunjukkan aku jalan yang lurus, yakni jalan  yang telah Engkau redhai. Amin Ya Rabbal A’lamin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan